Egyre nagyobb szerephez jut az e-learning az alkalmazottak képzésében és továbbképzésében. Ez az eredménye a Fraunhofer Institute for Industrial Engineering IAO a BITKOM digitális szövetséggel kooperációban készített felmérésének. Az internet, az appok és a virtuális világ korában új tanítási lehetőségek jönnek létre. |
„Kibővített valóság” a munkahelyen lépésről lépésre történő útmutatással – ez úgy hangzik, mintha a jövő zenéje lenne, pedig egyes ágazatokban már a mindennapjaink része. A Philips például erre a bizonyos „kibővített valóságra” épülő operációs megoldásokat kínál a sebészeti navigáció területén. Mindenekelőtt orvostanhallgatók profitálnak ebből, amikor optikai szenzorok segítségével élőképek készülnek a testről, és egy adatszemüvegen keresztül látható válik számukra, hol kell elvégezni a vágást. |
Lassan a logisztikában is megjelenik az úgynevezett „kisegített valóság”, ami pedig folyamatos útmutatásokkal szolgál a dolgozók számára. A „kibővített valóság” ugyanis lehetővé teszi, hogy számítógép által generált elemek valós tárgyakon tükröződjenek. A gyárcsarnokokban is számos hasznos alkalmatosság található: tablet vagy csak félig átlátszó adatszemüveg segítségével az alkalmazottak számára magyarázó szövegek jelenhetnek meg. |
A digitális oktatás rendszerint nem egy titkos szobában, hanem nagyon is valóságos munka szituációkban jelenik meg. Az úgynevezett mikrotanulás során a tartalmakat a létező legkisebb egységekre bontják. Így az alkalmazottak mindig pont azt a tudáselemet tudják elsajátítani, amire az adott munkafolyamathoz éppen szükségük van. |
A DEKRA Akademie termék- és személyzetfejlesztésének vezetőjeként Katrin Haupt a szakmai képzések és továbbképzések kutatási projektjén dolgozik. A „HealthCareEurope“ (HCEU) projekt keretében szakápolók és az ápoló személyzet számára fejlesztenek olyan képzési modulokat, amelyek segítségével az alkalmazottak rugalmassága, a különféle helyzetekhez való alkalmazkodó képessége fokozódik. |
Emellett a DEKRA a hivatásos tehergépjármű vezetők számára is fejleszt képzési koncepciót. „Az automatizált vezetés alapjaiban fogja megváltoztatni ezt a pályaképet.” – prognosztizálja Claudia Ball, a DEKRA Akademie projektmenedzsere. „Olyan alapkompetenciákból álló profilt készítünk, amit a jövő megkövetel a szakma képviselőitől, és mindjárt a megfelelő tanulási megoldásokat is kidolgozzuk.” |
A digitális médiák pozitívan hatnak a továbbképzésen résztvevők motivációjára, együttműködő képességére és kognitív képességeire is. Ezáltal a szöveges és képes részekből álló tartalmak, jobban megmaradnak a résztvevők emlékezetében. A virtuális képzési környezet nemcsak abban segít, hogy az alkalmazottak magabiztosabbak és türelmesebbek legyenek, hanem hatékonyabbá is teszi a tanulási folyamatot. Ez pedig olyan előny, amit a jövőben számos ágazatnak kellene alkalmaznia. |
Szöveg: Nadine Hammele |