Jó hír az Építő- és anyagmozgató gép-kezelőknek, hogy a számukra kötelezően előírt NKH (Nemzeti Közlekedési Hatóság) vizsga határidejét MEGHOSSZABBÍTOTTÁK. Így, akinek tavaly év végéig nem sikerült letennie, 2016. június 30-ig még megteheti. |
Ezután ugyanis érvényüket veszítik a régi (2010 nyara előtt szerzett) építőgép-kezelői jogosítványok. Aki tehát továbbra is emelőgéppel, rakodógéppel szeretne dolgozni, újra kell vizsgáznia. Fontos, hogy aki OKJ tanfolyammal sem rendelkezik, annak a gyakorlati vizsga előtt elméleti tanfolyamot is kell végeznie és vizsgát is kell tennie. |
Kire érvényes az új szabályozás? |
Minden Építő- és anyagmozgató gép-kezelőjére, aki a jogosítványát 2010 nyara előtt szerezte. Az új szabályozás nem veszi figyelembe, ki, mióta dolgozik az említett gépen, mekkora gyakorlata, tapasztalata van. Kivétel nincs: a módosítás, mindenkire vonatkozik. Ennek oka az a törekvés, amely egységesíteni szeretné a gépkezelői igazolványokat az egész EU-ban. |
Kinek kell Építő- és anyagmozgató gép-kezelője OKJ-s vizsgát tennie? |
Mindenkinek, aki ebben a munkakörben kíván dolgozni. Míg korábban – 2009 előtt – mód volt arra, hogy egy 32 órás elméleti tanfolyam után bárki targoncavezetői képesítést szerezzen, és nem kellett hozzá OKJ-s tanfolyam, az új szabályozás szerint mindazoknak, akik nem végeztek OKJ-s tanfolyamot, az NKH-vizsga előtt év végéig ezt a legalább 90 órás képzést is pótolniuk kell. |
A 2009. év előtt kiállított „régi sárgaszínű gépkezelői jogosítványok” utóélete |
Az Építő- és anyagmozgató gép-kezelők képzését és vizsgáztatását, valamint az Építőgép-kezelő jogosítvány kiadását 1980-tól 2008. december 31-ig (28 évig) a 6/1980.(I.25.) ÉVM-KPM együttes rendelet szabályozta. E rendelet azonban mára hatályát veszítette. Így az Építő- és anyagmozgató gép-kezelők korábbi (mustársárga) jogosítványai csak 2016. június 30-ig érvényesek. |
A változás előnyei |
A munkavállalóra nézve a módosítás természetesen nemcsak terhekkel, hanem számos előnnyel is jár. Az egyik legfontosabb talán, hogy így könnyebbé válik a munkavállalás, hiszen egy itthon szerzett targoncás jogosítványt bármely uniós tagországban el kell fogadni. Másik előnye, hogy megkíméli a munkavállalót a korábban előírt kiegészítő vizsgák letételétől. Ha ugyanis a munkavállaló pl. vezetőüléses targonca jogosítvánnyal rendelkezik, nem számít, hogy az a targonca elektromos- gázos- vagy dízel üzemeltetésű, oldalvillás vagy homlokvillás, nem számít, mekkora súlyt emel, a jogosítvány megszerzését követően, minden vezetőüléses targoncát jogosult vezetni. |
A képzésre itt tud jelentkezni!